maandag 17 maart 2008

Het einde in zicht

Bloedwaarden:
Geen idee

Medicijnen:
3 x Lorazepam
3 x Paracetamol 1 gram
3 x Tramal 50 mg

Zaterdag bleek mijn tandvlees te bloeden; het leek ons logisch dat mijn bloedplaatjes erg laag waren daar ik dinsdag de laatste portie had gekregen en er vrijdag natuurlijk een beenmergpunctie was gedaan, waarbij toch bloed verloren gaat. Dus naar het ziekenhuis gebeld, twee uur later zou er een zakje bloedplaatjes voor me zijn. Omdat het weekend was, moesten we naar de afdeling. Zuster E2 ging een arts voor me regelen die een infuus zou komen inbrengen, de bloedplaatjes waren er al.

Het duurde even voor er een arts kwam, één die duidelijk weinig ervaring had met leukemiepatiënten - ze stelde redelijk domme vragen. In elk geval legde ze het infuus aan en haalde een buisje bloed uit mijn arm. We spraken wat met de zuster, ik vertelde haar over de pijn die ik nog steeds had in mijn armen en benen. Ze ging telefonisch contact opnemen met de dokter, toevallig was dokter S. de weekendarts. Toen ze terugkwam, deed ze wat vaag, maar ze zei dat dokter S. ook zondag aanwezig zou zijn in het ziekenhuis, en ook dan wel met ons zou willen praten over de uitslag van de beenmergpunctie, zodat we niet tot dinsdag hoefden te wachten.

Dat zei eigenlijk al voldoende. Na wat verder praten werd het helemaal duidelijk: de leukemie is terug of nooit weggeweest. De pijn die ik heb, komt hoogstwaarschijnlijk ook door de leukemie. Mijn rode bloedcellen waren een half punt gedaald in een dag, en die had ik dus ook dringend nodig. Het is dus goed mis. Ergens wist ik het al, jammer alleen dat ik me niet beter voel op dit moment, zodat ik nog wat dingen kan doen die ik had willen doen.

Ik had geen zin om zondag weer terug te komen naar het ziekenhuis, dus de afspraak van morgen staat nog gewoon, vooral ook omdat ik waarschijnlijk een bult bloed nodig heb.

43 opmerkingen:

Anoniem zei

:'(

Have nothing else to say.....

Anoniem zei

met tranen in mijn ogen zit ik je bericht te lezen, eigenlijk wisten we het al, maar toch, je blijft hoop houden.
lieffie, sterkte en we denken aan je.

Mark en Annella

Anoniem zei

gedachten vliegen door mijn hoofd en weet even niet hoe ik dit moet verwoorden.

Ik hoop dat je de kracht toch nog krijgt om de dingen te doen die je zo graag nog wil.

Heel veel sterkte wijffie.

Kus Mariska.

Anoniem zei

Lieve Fret,

Heb gister een kaartje voor je op de post gedaan, helaas blijkt de realiteit sneller te zijn dan ik. Ik heb voor de verandering wel het goede huisnummer gebruikt, en ach, je kan altijd nog naar het plaatje kijken ;-)

Machteloosheid, het meest frustrerende dat er bestaat, nu wederom bevestigd.

We weten 't voor de rest ook even niet meer.

Ongeloveloos veel liefs.

Andrew & Evje

Unknown zei

geweldig stoer en dapper hoe je altijd alles beschrijft, ondanks de paradox lees ik veel van je stukken met een glimlach...
alleen nu slaat ie lam

ik stuur je telepatisch een bundeltje kracht om de dingen te doen die voor jou belangrijk zijn

Petra zei

Lieve Frederique,

Ik weet niet wat ik moet schrijven, ik kan je alleen maar heel veel sterkte wensen.
Weet dat we aan je denken!!

Groetjes,
Petra en Dia

Anoniem zei

de gedachten en kracht die ik heb stuur ik via dit berichtje! lieve fred deze woorden zijn voor jou,

ik stuur je kracht, moed, & gezondheid uit de grond van mijn hart.

dikke knuffel van,

Tommy

Anoniem zei

Ik weet niet wat ik moet zeggen, verslagenheid neem het over, alle kracht wens ik jullie toe.....

Anoniem zei

Ik weet niet wat ik moet zeggen.
Ik wil jullie alle kracht van de wereld toewensen! Ik blijf aan jullie denken!

Dikke knuffel Natas

Anoniem zei

Met tranen in mn ogen zit ook ik dit te lezen ik hoop dat je nog wat kracht hebt om van de kleine dingen die je kan doen nog kan genieten ik denk aan je kus hetty

Anoniem zei

Wij wensen je heel veel sterkte en geen pijn!!!
We kennen je niet, maar vinden je vreselijk dapper en zullen een kaarsje voor je aansteken.

groeten,

J@ne en Rob

Anoniem zei

er zijn geen woorden voor....geen woorden om hier neer te schrijven..
Fret en Marius, mijn gedachten zijn bij jullie..
ik wens jullie veel kleine momenten samen en heel veel sterkte

Corinne

Anoniem zei

:(
wat een klotezooi...

heel veel sterkte. Ik hoop dat je nog wat aansterkt zodat je nog wat van de dingen kunt doen die graag wilt doen.

Edward

Anoniem zei

Zal ik donderdag dan maar braaf shaggies komen draaien....

grote knuffel
Janneke

Anoniem zei

Fréderique, Marius,

soms is er zoveel wat we voelen
maar zo weinig wat we kunnen zeggen.......

Ook ik stuur je een groot bundel kracht, die de pijn laat verdwijnen en je toch die dingen kunt doen, die je maar wilt doen.

Groetjes

Sandra

Anoniem zei

It sucks. Dat is wat ik ervan voel. Ik hoop dat de steun die je uit al deze berichtjes kan halen nog de inspiratie kunt putten om nog wat leuke dingen te doen. Denk daarbij vooral aan jezelf en je man.
Heel veel sterkte en wijsheid te komende tijd.
Knufs van Gilbert

Anoniem zei

Wat hoorde ik Wiet! Mischien moet ik eens wat vaker langskomen ;)! Ik hoorde over de vreselijke zuster, dat zulke mensen bestaan... niet te geloven!
Heb je nog wat dingetjes kunnen doen deze week?
Veel sterkte met de pijn!
Hele dikke kus xx
Robin

ebrandt zei

Prinses en L.e,
Wat een vreselijk bericht dit kan niet waar zijn, hier zijn geen woorden voor.
Ik lees al een poos deze site.
En ik heb dan ook veel bewondering voor jullie.
Ik denk vaak aan jullie alhoewel wij elkaar zo goed als niet kennen.
Leef met jullie mee en brand kaarsjes en hoop dat je nog kan doen wat je wil doen, zonder pijn.
Heel veel liefs en sterkte Mei

Anoniem zei

Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag. Als niet-christen vind ik dit op de één of andere manier toch altijd mooie dagen. Ken jij de betekenissen goed opgeleid op de basisschool? Mijn zenleraar (boeddhist!)stond er afgelopen woensdag uitgebreid bij stil en hij benadrukte de betekenis van het lichaam: verlichting van het lichaam, loslaten van het lichaam,geen onderscheid tussen ene lichaam en het andere, tussen lichaam en geest enz. enz. Bizar hoe voor mij zijn verhalen langs jouw 'verhalen' over jouw lijdende lichaam schoven en andersom. Liefje, ik hou zoveel van je en doe maar dat op mijn manier wat iets kan doen en ook weer niet (je begrijpt het wel)om er voor je te zijn. Tot zondag, met het tuig.

Mitzy

Anoniem zei

Lieve schat,

'k laat mijn gedachten bij en met jou nooit los. Hou zo ontstellend veel van jou.MIjn zus, mijn lief..
Hoop zó dat de pijn wat draaglijker wordt.Tot snel!!

x, Marrie

Anoniem zei

Mijn vingers stoppen elke keer als ik ze boven het toetsenbord beweeg. Zoekend naar de letters die jou iets moeten vertellen.

xxC

schendstok zei

Lieve Fret en Marius,

Hoewel ik jullie in persoon al heb gesproken, wens ik jullie bij deze ook heel veel sterkte. Mocht er iets zijn dat ik voor jullie kan betekenen, kan je me altijd bellen/mailen.

veel liefs,
Bernard

Anoniem zei

Zou je niet eens overwegen een second opinion aan te vragen bij een ander ziekenhuis? Drie maanden geleden was het eind ook in zicht maar je bent er nog steeds dus er zijn nog kansen alleen kom je bij het Leyenburg niet verder. Misschien hebben andere ziekenhuizen betere behandelmethoden. Het Leyenburg is een gemeenteziekenhuis en ik denk dat ze zich vastklampen aan een behandelmethode. Ik heb je blognaam van Marianne gehad en veel gelezen en het valt me op dat het personeel soms wat lauwtjes reageert op je ziekteverschijnselen. Het is jouw leven natuurlijk maar het zou zonde zijn als je komt te overlijden en je zou door een iets andere behandelmethode gered kunnen worden. Dat is vooral voor de familie pijnlijk. Er zijn ziekenhuizen die meer ervaring hebben met leukemiepatienten dan het Leyenburg en zich aktief presenteren op hun websites. Een en ander hangt af van je wilskracht, of je nog de fut hebt om door te gaan want je hebt al een hoop gehad maar probeer je eigen leven weer in eigen hand te nemen. Groeten, Arno

Anoniem zei

Lieve Fred,

Met een verdrietig gevoel lees ik je blog.
Wat kan de wereld een oneerlijke plek zijn.
Ook ik wil je veel kracht en sterkte toe wensen

Liefs Jikke

Anoniem zei

Lief zusje,

Ik hoop dat je nu de goede dosis pijnbestrijding te pakken hebt en je zo min mogelijk die trap op en af hoeft. Hier kwam net even de zon tevoorschijn, ik heb 'm (haar? ik dacht dat het 'le' soleil was, dus een 'm...) naar jouw balkon gestuurd....
Dag sterke meid in een minder sterk lijf, hoe jij het volhoudt is me een raadsel...
En Marius, dank je voor het steeds zo snel reageren op sms-jes, ik zie jullie beiden overmorgen.
Veel liefs,
xxx

Anoniem zei

Ik wil jou en marius veel sterkte wensen.
Knuffel
leontien

Anoniem zei

Goeiemorgen lieve zus en Marius,

Vanuit hier..hééél veel knuffels.
Ik denk veel aan jullie.

Marianne

Anoniem zei

Heel veel sterkte en knuffels.

Groetjes Gerda en Willem.

Anoniem zei

Lieve jullie,

Wil jullie even laten weten dat jullie nog steeds zo veel in onze gedachten zijn!

Liefs,
Evje

Anoniem zei

Hai 2 lieverds,

Laat jullie weten bij jullie te zijn..roep mn hulp in, in waar dan ook...Ik hoop tot snel..sterkte, sterkte!!

Liefs, Mar

Anoniem zei

Tot morgen. Met sinaasappels of.........?
xxxxxxxx aan jullie.
Mitzy

Anoniem zei

Zusje en zwager,

Hopelijk is het niet zo'n lange dag geworden in Leyenburg vandaag...

Dikke kus en een rustig weekend...
X

Anoniem zei

Denk aan jullie, liefs van Marjolein

Anoniem zei

denk aan jullie kus hetty

Anoniem zei

En ook ik denk aan jullie en wens jullie heel veel kracht toe, Katinka.

Anoniem zei

Lief Fretje en Marius,

Maandag even langs (met Joeltje?).
Bel ik nog over.

Voor nu....k hoop zó, maar minder pijn!!! + dikke kus

Dag lieve schatten..Marianne

Anoniem zei

He lieverds,

even een klein berichtje om te laten weten dat we aan jullie denken en dat we hopen dat de pijn minder, dragelijker wordt!

een hele dikke kus van ons beiden,
Mark en Annella

Anoniem zei

Lieve Fredrique en Marius,

Natuurlijk wens ook ik jullie zoveel kracht toe in deze periode.
Ik hoop dat de pijn een beetje te verdragen is.In mijn gedachten ben ik bij jullie.Dikke kus Annemaayke

Anoniem zei

Goeiemorgen lieve prinses..

Een kusje van je grote zus,

Hou zoveel van je,

Marianne

Anoniem zei

Lieve fret,

Ik sprak je zus vandaag op het werk en hoorde hoe het met je gaat.

Ik wil echt dat ik wat pijn voor jou kan dragen, was er maar een manier dat dat kon.

Weet je nog dat we Ans bij ons hadden zitten dat ze met ons mee luisterde, dat ze ons vertelde "jullie trekken elkaar in de spiraal naar beneden"(toen we geen orders meer konden scoren op dat wagelijke tele2 zakelijk) als dat zo ook voor jouw pijn had gekunt dat ik met die spiraal je pijn kon verlichten had ik er zo ingestapt met een lekkere tosti voor ons en een rolletje lakrisal.

Sterkte Wijffie kus Mariska.

Anoniem zei

Hoi Frederique,

Stuur een beetje zon uit Zweden en wat oerkracht om je te helpen.

Veel sterkte.

Kram,

Ytske

Anoniem zei

nogmaals, t kan niet vaak genoeg!

sterkte!

Linda

Anoniem zei

Liefs en aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal die andere dingen van mij en van iedereen die hier niet schrijft maar (met mij) aan jou denkt.

Mitzy