dinsdag 15 januari 2008

Zes keer in hel

Bloedwaarden:
Onbekend

Medicijnen:
3 x Amphotericine B 1%
3 x Kamillosan
2 x Norfloxacine 400 mg
2 x Trisporal 100 mg
1 x Prednisolon 75 mg
3 x Lorazepam 1 mg
1 x Temazepam 10 mg

Andere zaken:
Twee zakjes rode bloedcellen

Voor het toedienen van asparaginase wordt eerst subcutaal een proefdosis ingespoten. Ik vroeg aan dokter B. of dat pijn deed, en hij zei dat dat eigenlijk niet voor komt. Plotseling herinnerde ik me dat ik dat acht jaar geleden ook had gevraagd, hetzelfde antwoord had gekregen en dat het NIET WAAR WAS! Mijn arm begon te branden en ik wou 'm er serieus afscheuren. Het begon dus al goed. Ze zagen alleen geen huidirritatie, dus alles kon gewoon door gaan.

Als extra voorzorgsmaatregelen kreeg ik een bult Tavegil (een anti-histamine) en hadden ze extra Prednison staan. Ongeveer drie minuten na de toediening van de echte dosis, begon mijn tong te jeuken, daarna mijn achterdeel en vervolgens stond mijn hele lichaam in brand. Ik kreeg weinig lucht en ik moest overgeven. In mijn hoofd voelde het alsof het niet meer ging. Na een paar minuten was alles afgelopen en heb ik drie uur liggen ansuffen van de Tavegil. Ik kon me niet voorstellen dat ik dit nog een keer moest doen.

Maar asparaginase uit de kuur halen betekent dat de hele kuur niets gaat doen, dat ik geen tijd win. Dus het moet - ik weet alleen niet hoe. Vandaag kwam de grote visite, die duidelijk erg bang waren dat ik ging zeggen dat ik het niet meer wou. Er is helaas niets anders, ze kunnen het niet verzachten. Positief is dat mijn keel niet is opgezwollen, want anders hadden ze het niet meer mogen geven.

Donderdag willen ze de volgende 'gift' toedienen, maar dan krijg ik ook vincristine, daunorubicine en cyclofosfamide, en zouden ze graag een lumbaalpunctie doen. Een waar feest om naar uit te zien.

Verder gaat het nu nog even wel, ik word wel moe en heb wat last van mijn maag - maar ik kan vaak twee of drie keer per dag even naar buiten. Na donderdag kan ik dat waarschijnlijk op mijn buik schrijven, maar nu is het fijn. Of minder erg, ofzoiets.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Hé zusje,
Weltrusten voor zometeen.
Ik ben er donderdag!

Liefs
Ronald

Anoniem zei

suc met alles ik lees al maanden stiekum mee ..
Je kent me niet ik jouw ook niet maar leef ondanks dat met je mee

Gogo Girl

Anoniem zei

He Schone zus,

onbeschrijflijk wat je elke weer mee moeten maken, maar je doorstaat het zo dapper en we hebben verschrikkelijk veel bewondering voor je!
we denken aan je!

dikke kus, Mark en Annella

Anoniem zei

Hi zuske,

je bent een stoere...was fijn om jou gisteren weer te zien. Nog fijner dat we naar buiten konden en dat de jeuk en branderigheid weer weg waren.

Heel veel toi toi morgen met de punctie schatje. Ik denk aan jou.

Kus, Mar

Anoniem zei

Hi zuske,

je bent een stoere...was fijn om jou gisteren weer te zien. Nog fijner dat we naar buiten konden en dat de jeuk en branderigheid weer weg waren.

Heel veel toi toi morgen met de punctie schatje. Ik denk aan jou.

Kus, Mar

Anoniem zei

Lieve schoonzus,
sterkte morgen met die nare punctie en alle andere vervelende dingen. Dapper hoe je alles ondergaat en probeert door te gaan! We denken aan je!
Veel liefs en een knuffel van ons
4tjes. Dientje