woensdag 29 augustus 2007

Daar is het verval

Bloedwaarden:
Rood:
Wit:
Plaatjes:

Medicijnen:
1 x Pantoprazol
3 x Amphotericine B 1%
3 x Kamillosan
2 x Norfloxacine 400 mg
4 x Trisporal 100 mg
2 x Rulide 150 mg
4 x Dexamethason
2 x Diclofenac
2 x Loperamide 2 mg
1 x Paracetamol 500 mg


Mijn ogen voelen beter; ze gaan weer open, maar ik moet er niet mee in het licht gaan zitten. Schermen blijven vervelend, dus bloggen blijft een opgave :) Ik was vandaag bang dat ik dit verhaal moest gaan dicteren, want de effecten van de chemo beginnen nu de kop op te steken. Ik ben moe, zo moe dat liggen niet meer helpt, zo moe dat verzetten geen zin heeft omdat er niets is om verzet tegen te leveren, zo moe dat slapen geen verlichting meer biedt. Ik begon het somber in te zien, maar opeens, zonder aanwijsbare reden voel ik me wat beter - snel dit typen dus! Ik heb ook snel even drie rondjes over de afdeling gedrenteld, want elk goede moment moet ten volste benut worden.

Ik kan nog niet bevatten dat dit gevoel gaat blijven, de vermoeidheid die niet
weggaat. Rationeel weet ik het wel, maar ik ben zo bang voor de aftakeling dat ik het emotioneel nog buitensluit. Psychiater M. kwam ook langs vandaag, ze vroeg me of ik hier kan wegdromen, de realiteit kan ontsnappen. Vreemd is dat, dat foute emotionele processen zoals vluchten in een droomwereld nu wel in orde zijn, dat ik er zelfs naar wens oxazepam mag snacken, zolang ik het maar volhou. Ze zei dat ik het goed deed, geestelijk gezien, terwijl ik het fysiek zo moeilijk heb. Dat verbaasde me, voor mij voelt het andersom. Ik wil zo graag naar huis dat ik bijna ontplof!

Er kwam ook nog een hematoloog langs vandaag, dokter A., gewapend met co-assistent (die wel aardig leek). Dokter A. maakt me bang; hij ziet eruit alsof zijn dosis schizofrenie-medicatie aan de magere kant is. Hij heeft me in elk geval - in echte medische termen, dat dan weer wel - nog eens uitgelegd hoe de medische kant van de lumbaalpunctiesoap eruit ziet. Het slaat echt nergens op, logisch gezien in elk geval. Er zijn tweemaal twee testen gedaan, op twee porties hersenvocht, en slechts één van die vier testen is niet uitgesproken negatief (dus zonder aanwezigheid van leukemiecellen). Die test kan echter valse waarden hebben opgeleverd door bloed dat ook aanwezig was. Ze hebben helaas nagelaten toen te testen of mijn bloed vol zat met foute cellen. Prutsers dus!

De artsen hebben nu graag, om hun onzekere gevoel weg te nemen, dat ik over twee weken een vorm van cytarabine in mijn ruggemerg ontvang, die gelijk staat aan tien doses MTX - ik pieker er niet over. Het is niet alsof ik mijn kansen wil vergooien, deze kuren zijn al erg genoeg - ik doe dit niet voor niets. Nog meer schade aan mijn brein wens ik niet, en zeker niet als het niet nodig is. Wat ik wel wil overwegen is een 'kijkoperatie' over twee weken, dus een lumbaalpunctie zonder inspuiten van chemo, om te zien of er iets zit. Ik wil het overwegen - eerst nog een dokter die me dit goed uit kan leggen!

6 opmerkingen:

Anoniem zei

'Wegdromen' is toch wel een mooi verschijnsel eigenlijk.
Wat zou een mens zonder fantasie- en droomvaardigheid zijn in zo'n situatie.
Je kunt je geestelijk welzijn er uiteindelijk aardig goed mee beschermen.
Ik hoop dat de werkelijkheid voor jou af en toe wel zodanig dragelijk is dat je niet de hele tijd (haast genoodzaakt bent) om in gedachten te vluchten.

Ik wens je GELUK !!

Liefs xx Patricia

Anoniem zei

Hoi Frederique,

Gelukkig gaat het met je ogen wat beter,daar ben ik blij om.En je hebt het uiteidelijk toch voor elkaar om een uitgebreid verslag te doen ondanks die hevige vermoeidheid.Petje af!!
Droom af en toe maar lekker even weg.Ik blijf aan je denken
Veel liefs,

Annemaayke

Anoniem zei

Weltrusten Fred!

Anoniem zei

Geestelijk en fysiek, jij doet wat je doet en dat is overweldigend knap. Ik ben er trots op je zus te zijn. Morgen mag dokter S. één en ander heel heel heel goed uitleggen.
dag lieve Frédérique

Marlon zei

Hey Fredje,

deze is voor jou:

http://www.youtube.com/watch?v=snV2_JF4Oes

is een leuk filmpje met heeeeeeeeeeelllll veel katjes erin!

x,

Marlon.

Anoniem zei

Lief zusje,

Hou vol, blijf geloven in de wederopbouw!!!
Je bent sterk en dapper en doet al het mogelijke om weer uit deze nachtmerrie te ontwaken.

Heel veel liefs, dikke kus op je voorhoofd en tot zaterdagochtend,
X Angelien