vrijdag 24 augustus 2007

Streepje eraf, streepje erbij

Bloedwaarden:
Rood: 4.1
Wit: 1.4
Plaatjes: 51

Medicijnen:
1 x Pantoprazol
3 x Amphotericine B 1%
3 x Kamillosan
2 x Norfloxacine 400 mg
4 x Trisporal 100 mg
2 x Zofran 4cc
1 x Prednisolon 100 mg
2 x Rulide 150 mg
1 x Furosemide 40 mg

Chemo:
2 x Ara-C 1900 mg (cytarabine)

Andere zaken:
2 zakken rode bloedcellen

Ik hou van dingen afstrepen; zo bedacht ik mij vanmiddag dat ik binnen deze kuur al negen keer cytarabine heb gekregen van de twaalf totaal; dus 75% zit er al in. Na woensdag dacht ik ook al 50% van alle MTX en ruggeprikken te hebben gehad - helaas kwam dokter L. met onprettig nieuws. Het was niet mogelijk om vast te stellen dat er geen leukemiecellen in mijn afgetapte hersenvocht zitten, maar ook niet te zien of ze er wel zitten. Een onduidelijke uitslag dus, en maandag willen ze nog een lumbaalpunctie doen. Weer om te kijken, maar ze spuiten wel gelijk weer MTX mee.

Mocht de uitslag dan weer niet te duiden zijn, of zijn er wel leukemiecellen in mijn hersenvocht, willen ze graag een heel stuk vaker een heel stuk meer MTX gaan geven. Zo ver zijn we natuurlijk nog niet, maar het kan natuurlijk wel. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet; één keer extra gaat eigenlijk niet, maar moet dan maar. Nog vaker? Nee.

Ik kon vannacht niet goed slapen, moest vanochtend de hele tijd kokhalzen. Ik dacht dat ik wat zieker werd, maar het bleek dat ik al het vocht dat via het infuus binnenkomt niet zonder enige overredingskracht en een goed verhaal weer loslaat. De furosemide boodt uitkomst; het is bijna teleurstellend hoe snel en eenvoudig zo'n rottig gezwollen gevoel weer wegtrekt :)

Met enige schaamte moet ik toegeven dat ik mijn diner vanavond geheel heb opgegeten. Wellicht was het een weerslag van het wassende water. Er zaten kruiden in! Ik hou wel niet zo van tahoe, maar ergens had ik het idee dat zoveel moeite wel beloond moet worden. De dappere kok die met een schouderklopje naar huis gaat - "Dat meisje van beneden dat altijd zoveel terugstuurt heeft alles opgegeten!" - en met een tevreden gevoel op de bank gaat zitten en met zijn vrouw een niet onprettige fles wijn opentrekt. Geluk zit immers in kleine dingen.

5 opmerkingen:

Unknown zei

He fretje,

Wat een onplezierig nieuws over de extra lumbaalpunctie. Je kan dan in ieder geval een extra streepje zetten (een grote rode met een lekkende stift) waaraan jij en de rest van de wereld na afloop kunnen meten hoe bikkel je bent. Iets wat lichtelijk overbodig is, maar je ziet het tom cruise in top gun ook doen.
Blij dat je eten goed binnen te houden. Een beetje zo'n moraal boost als mensen in een nucleaire onderzeeboot moeten ervaren.
Waar de gangen naar jouw 'kerkercel' wel bijzonder op lijken.
Goed, genoeg militaristische analogieën. Wanneer mijn keelpijn niet doorzet in koorts kom ik morgenavond nog even langs.
Liefs en knuffel.

Anoniem zei

Hallo Fret,

Straks ga ik je afdeling bellen en overleggen of ik mag komen met de opgezwollen lymfklier in mijn rechter nek, ik schaam me hierover te praten, maar ja, ik wil wel graag duidelijk maken dat ik je heel graag wil zien, maar dat ik niet het risico wil lopen dat jij straks nog zieker wordt.
Je verhaal is beangstigend, maar ook weer doorspekt met jouw humor, hou vol!!!! Ik ben trots op je zoals je het moet doormaken en omschrijft.

Tot gauwwwww, liefs, Nicoline

Anoniem zei

Ik duim voor je dat de uitslag van de hersenvochtpunctie toch goed nieuws brengt !

Ben je nu eigenlijk in het Leyenburg of in het LUMC !?

Hoop dat je vannacht een goed nachtrust krijgt.

Liefs xx Patricia

Anoniem zei

Zusje,
Aan de thee (avondmelange, moest aan je denken...) en thuisgekomen lag er een pakketje van Nick en Ollie bij de buren...heel lief.
Sorry, erg inspirerend was ik niet vanmiddag en vanavond, he? 'k Viel ook bijna in slaap in de trein. Ben benieuwd of je toch nog weggedoezeld bent...Lief zusje, je bent een krachtig en moedig meisje, hoor! Bonifatius mag alweer bijna in de hoek (of liever: door het raam).
Dag dag, niet teveel 'seep-en' voor je gaat slapen!
xxx Ang

Anoniem zei

Kus van Mar