woensdag 22 augustus 2007

Pijn, woede en angst

Bloedwaarden:
Rood: 4.6
Wit: 2.6
Plaatjes: 36 -> 84

Medicijnen:
1 x Pantoprazol
3 x Amphotericine B 1%
3 x Kamillosan
2 x Norfloxacine 400 mg
4 x Trisporal 100 mg
2 x Zofran 4cc
1 x Prednisolon 100 mg
2 x Rulide 150 mg
1 x Furosemide 40 mg


Chemo:
2 x Ara-C 1900 mg (cytarabine)
1 x MTX 15 mg (methotrexaat)

Andere zaken:
1 zakje bloedplaatjes

Ik heb in de zeven jaren dat ik geen chemokuren heb gehad, veel dingen in mijn hoofd opgeblazen, de angst groter gemaakt. Zo ook de lumbaalpunctie; het is nooit leuk, maar het was toen niet het ergste wat me is overkomen. Toen de dokters er echter nu over begonnen, begon ik eigenlijk gelijk al te hyperventileren: dat nooit meer want eng! Maar er viel niet aan te ontkomen, elk kuurvoorstel bevatte MTX - een eventuele vervanger is er blijkbaar niet.

Al mijn angsten bij deze behandeling hebben meerdere lagen; ik ben bang voor de directe gevolgen of de directe pijn, maar ik weet ook welke gevolgen ik straks nog lang zal ervaren. Met alleen de directe gevolgen zou ik nog wel om kunnen gaan, maar de angsten en klaarblijkelijk onverwerkte emoties staan dit in de weg.

Directe (helse) pijn en angst voor het verlies van delen van mijn geheugen en concentratievermogen - arme neuroloog! Ik moest op mijn zij gaan liggen in foetushouding en vanaf dat moment heb ik gekrijst en geschreeuwd dat het pijn deed en ik naar huis wou. Wat beiden ook zeker het geval was. Toen de neuroloog in mijn rug bezig was, begon mijn rechterbeen te bewegen en pijn te doen - en dat was echt erg eng. Ze zat helaas niet goed en moest nog eens prikken; de vijf aanwezigen maanden me vooral te ontspannen, zodat het minder pijn zou doen. Niet waar helaas, maar ik was ook niet echt ontspannen, heb alle angst, woede en pijn maar weer eens fijn ingeslikt en opgekropt - daarna ging het blijkbaar perfect. Ik ben alleen erg bang dat de volgende keer, tijdens de tweede kuur, al die angst en woede en pijn weer gaat meespelen.

Na de prik moest ik zo lang mogelijk blijven liggen op mijn rug, zodat alles weer enigszins bij kan trekken. Ik heb het anderhalf uur volgehouden, en dat was blijkbaar genoeg, want ik heb geen hoofdpijn gehad. Wel heb ik nog pijn in mijn rug, ongeveer de pijn die ik me voorstel bij een hernia, hoewel mijn pijn eerder weg zal gaan. Mijn handen branden wel en er lopen opeens meer zichtbare aders op, dus ik ben bang dat de huid snel zal loslaten. Ik had zo gehoopt dat ik dat kon overslaan!

Erg misselijk ben ik vandaag gelukkig niet; net queasy genoeg om me niet door prednison te laten verleiden tot het consumeren van onbeschaafde hoeveelheden chocolade en andere knaagwaren, maar zeker niet zo misselijk dat ik moet overgeven. Als dit tot zondag zo blijft, ben ik alweer wat vrolijker.

Tot dan zit ik in elk geval aan een zeer grote infuuspaal vast - het was vanochtend dus niet mogelijk om in elk geval alles behalve mijn schouder onder de douche te krijgen. Er staan namelijk sadistische randjes rond de douchehokjes; de verpleegsters kunnen me natuurlijk helpen daarover heen te komen, maar daarna moet ik wachten tot ze me weer komen halen. Ik besloot de wastafel maar weer eens te proberen. Zuster E1 klopt als één van de weinige zusters wel, dus ik voelde me betrekkelijk veilig. Ik heb mijn halve kamer onder water gezet, ik snap niet goed hoe mensen dat vroeger deden. Overigens begrijp ik nu wel waarom zusters veel Crocs dragen - als iedereen zijn kamer zo vochtig maakt, is het een noodzaak. Jammer dat ze zo afzichtelijk zijn.

En er was nog een verrassing vandaag - toen ik het kiemwerende deksel van mijn voederbak verwijderde, bevonden zich daarin rubberen pommes parisienne, uitgedroogde "gemengde groenten"; en twee interessant ogende bolletjes. Uit nadere inspectie bleek het werkelijk om twee gevulde artisjokken te gaan, met - echt waar - smaak! Lekker en creatief; je begrijpt dat ik van schrik niet meer wist wat ik moest doen. Gelukkig ontbrak de komkommer helemaal en was mijn roomijs al gesmolten toen het aankwam - zo blijft het nog een beetje te volgen.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Hé lieve schat, al die pijn en de angst voor de pijn voor de angst voor de pijn voor de angst enz. Wie weet is dat wat je nu bedenkt voor straks straks toch ook weer anders, want wat dat betreft verras jij jezelf toch ook steeds (aangenaam). Inderdaad fijn dat het roomijs gewoon vertrouwd kiemvrij gesmolten was. De koffie hier is vies vandaag (machine zal wel bijgevuld moeten worden), altijd jammer om zo je werkdag te beginnen. Mijn 1e patiënt komt er zo aan, ik ga weer aan de slag. Tot morgen met punaises en mooi bezoekschema voor de heer G.

heel veel (zachte) kussen,

Mitzy

Anoniem zei

Lief zusje,
"It makes sense", die dikke deuren...Heb je de meneer van kamer 3 nog wel voorbij zien rijden of stond er voor hem vannacht wel een vluchtauto klaar?
En dan diezelfde dag een smakelijk maaltje...als pleister op de wond...kan haast geen toeval zijn. Heb je geen witlof meer voorbij zien komen? Hee zusje, misschien dat ik daarom zoveel vergeet: niet leuk? hup naar de "rubbish bin"!(Lekker weer engels) Je hangt je huis toch ook niet vol met lelijke schilderijen of mislukte foto's?
Petje af voor je verslag!!!!!!!!
Doei, aai over je bol. Weet je het antwoord al?

Anoniem zei

Hoi Fredje,

Ik vind je humor geweldig!! Hou het vol, het is het beste medicijn tegen de periode waar je nu doorheen gaat.
Zodra ik zeker weet dat de klier in mijn nek niet besmettelijk is, kom ik in mijn gele kanariepiet je kant oprijden. Als je dan niet naast me kunt zitten met het werk, kom ik graag naar jou!!!
Hou je taai, ik volg je blog.
Liefs, Nicoline

Anoniem zei

Ze moeten zich niet te veel culinaire hoogstandjes eigen maken daar, ergens moet het natuurlijk wel voorspelbaar blijven.. ze kunnen je al zo weinig zekerheid bieden..

Fijn te horen dat je even niet extra wordt belast met de "directe gevolgen" van de medicatie.

Ik wens je ook vandaag weer KRACHT !

Liefs xx Patries

Unknown zei

Hoi Frederique,

Ik hoorde van Eelke en Marjolein dat je weer ziek bent. Echt verschrikkelijk voorj e, je gunt het niemand, maar zeker niet voor een tweede keer.

Marjolein heeft me de link naar je blog doorgestuurd, en ik heb hem net gelezen.

Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd en hoop dat je humor en het schrijven je helpen je erdoor heen te slaan.

Groetjes, Niki (oud collega TP)

Anoniem zei

Hey Frederique,
Leontien vertelde het me en ik heb net je blog doorgelzen ...
wil je gewoon even laten weten dat ik je ontzettend bewonder voor je doorzettingsvermogen en je kracht.
ik kan me hooguit beginnen met voorstellen wat er allemaal door je heen moet gaan tijden dit alles,de angst en onzekerheid ... de bergen en beren de opdoemen op je pad.
maar jij kunt dit, je hebt het eerder gedaan ...ik ga in ieder geval heel veel aan je denken
fingers crossed and so on ...

ik wens je heel veel succes, sterkte en alle kracht die je maar nodig zou kunnen hebben meisje

voorzichte knuffel, Sonja

Anoniem zei

Ik ben wat eerder achter de computer gekropen vandaag en ik moet het eigenlijk ook maar direct kwijt en niet wachten tot vanavond.

Ik doe het maar in geheimschrift
@$#2@@!! oftewel BOOS! voor alle ellende die je moet doorstaan.

xxC