woensdag 15 augustus 2007

Langlopers zijn doodlopers

Bloedwaarden:
Onbekend

Medicijnen:
3 x Amphotericine B 1%
3 x Kamillosan
2 x Trisporal 200 mg
1 x Norfloxacine 400mg
1 x Tavegil 1mg
1 x Oxazepam 10mg (eigenlijk gisternacht)

Na een door misselijkheid (vermoedelijk veroorzaakt door de Trisporal) bedorven nacht viel ik uiteindelijk in slaap - dus erg vroeg was ik vanmorgen niet met wakker worden. Van opstaan kwam het niet echt, want net toen ik met een scheef oog richting mijn ontbijtblad keek, kwam dokter S. zich voorstellen. Ik wilde graag met hem praten, omdat ik mijn keuze niet wil laten beïnvloeden door de moeite die ik emotioneel heb met dokter W. Na handenschudden maakte dokter S., met de belofte straks terug te komen, plaats voor psychiater M.

Ik kan niet precies onder woorden brengen wat ik aan het gesprek met psychiater M. heb gehad, maar het was een goed gesprek. Ik voelde me serieus genomen, en dat is voor mij klaarblijkelijk ontzettend belangrijk. Daarnaast gaf ze me niet het gevoel dat ze iets uit mijn hoofd wilde praten, of juist weer iets erin. Ze gaf me in elk geval ruimte.

Ook dokter S. was een verademing; hij is sympathiek en lijkt te begrijpen hoe dat rare hoofd van mij werkt :) Er is namelijk nog een mogelijkheid! Een alternatieve kuur, met even hoge overlevingskansen, maar dan veel meer bij mij passend: een relatief korte behandeling met weinig kuren, maar met zwaardere chemo. Een sprint dus, in plaats van een marathon. Morgen krijg ik daarvan het behandelplan, maar als het goed is heb ik (bijna) geen van die cytostatica ooit gehad, en kan ik een aantal angsten opzij zetten.

Wat ik niet begrijp is dat niemand hier gisteren mee is gekomen.

Over ziekenhuisvoedsel wordt veel geklaagd, en niet meer dan terecht natuurlijk. Maar wat kiem-arme (zonder ziektekiemen, a.k.a. doodgekookt) vegetarische stumpers als diner naar binnen moeten werken, is werkelijk een belediging. Dat wist ik nog, en daar had ik me ook op voorbereid; het is in elk geval een veilig onderwerp om elke dag over te zaniken! Na mijn 'maaltijd' echter, stak een voor mij nog onbekende struise zuster haar hoofd door de deur en vroeg mij het volgende: "Heeft het gesmaakt, mevrouw B.?". Ik heb haar zeker 30 seconden aangestaard; ik wist niet hoe ik hier op moest reageren. Uiteindelijk heb ik maar wat neutraals gemompeld. Toen ze me later kwam vragen wat "we" wilden drinken moest ik huilen.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Goeiemorgen, hebben we vannacht wel een beetje geslapen? Jemig, is het nu echt toegeslagen onder het verplegend personeel? Ik vond 'hun' juist zo normaal hierin. Ben onder de indruk en ontroerd over jouw 'projectmanager zijn'. Jij managet het hartstikke zelf. Beetje Reinouds woorden, maar ik ben het uit het diepst van mijn hart met hem eens. Tot straks,

Mitzy

Anoniem zei

Lieve Fred,

Dat je een schrijver bent dat wisten we al onder de indruk en een beetje verslagen heb ik stil op kantoor je eerste dagen gelezen. Zet hem op meid en ja dat ziekenhuisvoer is walgelijk!

Groetjes Carla A te Z op TPNL xxx

Anoniem zei

Sinds maandag neem ik 15 min. de tijd om gezonde, positieve en liefdevolle energie aan je te sturen. Ooit gelezen over een vrouw die er veel baat bij had. Al was het misschien alleen het idee dat er mensen tijd en aandacht voor haar hadden! Het is je van harte gegund.

En vraag jezelf nou niet steeds af of je wel dapper genoeg bent. Als er iemand dapper is, dan ben jij het! RESPECT voor het WORTELmeisje!!

Groetjes van een kiezel uit A.

Anoniem zei

Hoi Fredje,
ik wens je heel veel sterkte toe.
Je kan het zeker aan, maar het zal even doorbijten worden. Gelukkig ben je een superdoorbijter, dus het komt allemaal wel goed.
Groetjes Jorrit

Anoniem zei

Hee zusje,
Kun je je nog een leven voorstellen zonder PC? Elk medicijn wordt opgezocht en dat je binnen een halve minuut "l'eau vive" door je ziekenhuiskamer kunt laten klinken...'t was een bijzondere ervaring! Ik ben blij dat ik er bij kon zijn vandaag! Heb nog steeds de mini verpakking pringles niet gevonden! Althans niet bij de twee AH's in Utrecht-Oost.
Lief zusje, hopelijk ben je niet misselijk en val je goed in slaap.
Tot morgen, tussen 12:30 en 13:00.
Angelien

Anoniem zei

Sterkte!

Gerrit Jan Hamerslag