woensdag 3 oktober 2007

Boren, beitelen en zagen voor gevorderden

Bloedwaarden:
Wel geprikt, geen uitslag

Medicijnen:
Geen (grom!)

Het voelde vanochtend als een persoonlijke belediging om uit bed te moeten komen, dus weer geen tijd om moed in te drinken met koffie. Wel op tijd in het ziekenhuis; toen ik mezelf door de stemmig donkere en lange gang naar het beulenhok sleepte, was M. in een zijkamer net bezig een witte jas aan te trekken. Ze vertelde me opgewekt dat het bed van de tiende verdieping al onderweg was. Jottum.

Nadat het bed gearriveerd was, kwamen er twee heren om het infuus in te brengen, waarmee ik het dormicum - wat er voor zou moeten zorgen dat ik weinig tot niets van het gebeitel mee hoefde te maken - toegediend zou krijgen. In de laatste maanden is er vier maal een infuusnaald in mijn polsen gestoken, en viermaal was dat geen enkel probleem. Maar vijfmaal is scheepsrecht, blijkbaar, want met geen mogelijkheid wilde de naald blijven zitten; ze hebben het elk in een andere pols geprobeerd. De chemo heeft mijn bloedvaten schijnbaar behoorlijk beschadigd, want naar verluid zijn deze twee heren de prikmeesters van het ziekenhuis. Ze lieten het probleem aan dokter S.

Dokter S. kneep nog wat werktuiglijk in mijn armen, maar hij had er een hard hoofd in. Ik had het idee dat hij sowieso niet erg gelooft in het gebruik van sedativa, bij beenmergpuncties in elk geval. In tegenstelling tot alle voorgaande keren hoefde er nu niet tegelijkertijd bot te worden meegepulkt, maar alleen beenmerg te worden afgenomen - en dat betekent praktisch gezien dat er geen enorm dikke holle naald zou worden gebruikt, maar een relatief dunne, en dat alles daarmee een stuk minder pijn zou moeten doen. Dus of ik het zonder dormicum wilde proberen, want verder proberen een infuus in te brengen zou ook heel veel pijn gaan doen.

Dat was niet de bedoeling! Ik had een grens gesteld - niet meer bewust bij beenmergpuncties aanwezig zijn - en daar werd weer aan gemorreld. Maar ja, wat moest ik anders? Dan maar zo. Ik kreeg natuurlijk al een paniekaanval toen ik moest gaan liggen, laat staan toen de naalden erbij kwamen, maar dokter S. was echt heel goed - hij luisterde! Hij bleef wachten als het even niet meer ging, wachtte ook tot de rare kramp in mijn rechterbeen wegging en bleef vertellen wat hij deed en wat ik moest doen. Dat hielp, het was minder erg dan de vorige keer. Maar het blijft natuurlijk een valse, gemene punctie met valse, gemene pijn.

Het voelt nog steeds afschuwelijk en zitten is beroerd, maar het zit er weer op. Ik hoop dat het de op één na laatste beenmergpunctie ooit is - dokter S. mag de laatste doen, de arme stumper :) Vrijdag krijg ik de uitslag, en als alles goed gaat lig ik dan waarschijnlijk maandag weer in het ziekenhuis te krijsen dat ik naar huis wil.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Ooow wat erg voor je zeg, punctie en geen verdoving... pffff ... ik zou het je niet nadoen, ook al zou ik moeten.
Ik zat te gruwelen hier, maar gelukkig ben je n bikkel en heb je het weer gehad, zodra ik beter ben kom ik naar je toe.

Greetz Marjolein

Anoniem zei

Hé lieverd,

Wat heb je nou weer allemaal moeten doorstaan?. Ik ben blij voor jou dat de arts naar je luisterde en dát tenminste iets scheelde.Opnieuw hééél veel liefs en groetjes van de TP'ers. Enne...lieve zus: als ik kom dan neem ik een gave 'Neopets-muismat' voor je mee. So 'cute' zijn ze!!

Ik denk aan je.

xxx, Mar

Anoniem zei

S. is een kei hè!!!!!!!!!!!!!! Wat een perfecte combinatie van competentie, doortastendheid en empathie. En F. de allergrootste kei, knappe lieve zus, wat een combinatie van lef, angst en overgave. Uitstapjes Leyenburg, morgen maar weer gewoon iets leuks samen doen hè?

kus,

Mitzy

Unknown zei

Choas de afgelopen dagen in mijn hoofd ergens tussen 2 lokaties in Rijswijk. Dan ook nog slapeloos 4 nachten. Je relativeert het overtuigend.

Dikke knuf.

Anoniem zei

Het zit je niet mee meissie, potver denk ik alleen maar, waarom moet het zo. En ikkes maar zeiken als er een afspraak voor de tandarts is waar ik drie keer per jaar weg rijdt als ik voor de deur sta :)Ik duim nog harder voor je!
Lieve knuffels.

Carlaxx

Unknown zei

ik vind je zo ongeveer de dapperste persoon die ik ken, ik zeur al over een blaar op mijn hiel door mijn nieuwe schoenen (ja ja ik heb ze gevonden)
compliment overigens voor de altijd lachwekkende plaatjes/teksten! dat betuigt maar weer van een grote creatieve geest! kut maar ook wel fijn dat je weer na het ziekenhuis moet,iig stapje dichterbij bij niet meer of zoiets dergelijks :D

Anoniem zei

Meisje, bent zo dapper !!
(Ok, dit was dus één van afgezaagde zinnen waar ik al voor vreesde) maar ik meen het wel !
Ik hoop dat je goed in gedachten houdt dat je (zoals je zelf al vertelde, na deze punctie ben je over de helft van die ellendige doctorale-nep-mug-prikken)

Ik kan niet meer zeggen dan STERKTE STERKTE STERKTE.. !!!

Knuffel x Patries

Anoniem zei

Ok.. let niet op alle zinnen die niet meer kloppen op dit tijdstip..

Enschuldigung !!

x Patries