dinsdag 25 september 2007

Een boek als bezwering

Bloedwaarden:
Rood: 5.6
Wit: 2.3 (!)
Plaatjes: 15

Medicijnen:

Geen

Ik nam vanochtend geen enkel risico - met de ervaringen van donderdag vers in het geheugen besloot ik een boek mee te nemen naar het ziekenhuis. Net als een paraplu meenemen een vrijwel feilloze manier is om ervoor te zorgen dat het niet gaat regenen, en een sigaret opsteken betekent dat de bus direct komt, moest een boek wel helpen tegen lang wachten en met enig geluk ook tegen een transfusie. En inderdaad!

Het was erg rustig, dokter S. kwam ons snel halen. Mijn rode bloedcellen waren gelijk gebleven, wat prima is, en mijn witte bloedcellen waren zonder enige hulp van enge injecties omhoog geklommen. De bloedplaatjes bleven weer achter - erg laag, maar niet laag genoeg voor een transfusie. Een transfusie zou ook een volgende controle beïnvloeden, dus dat was sowieso niet handig geweest. Het plan is om vrijdag nogmaals mijn bloed te controleren en maandag weer zo'n feestelijke beenmergpunctie te doen. Ik sputterde nog dat ik bij voorkeur niet geestelijk bij de punctie aanwezig wil zijn - lichamelijk ook liever niet, maar daar doe je weer zo winig aan - en dokter S. beloofde deze keer goed op te letten of het dormicum zijn werk wel goed deed. Ik voel me niet geheel gerustgesteld. Als de uitslag van de beenmergpunctie er is, en een gedeeltelijke of een gehele remissie laat zien, word ik weer opgenomen voor de tweede kuur, waarschijnlijk rond woensdag of donderdag.

Waar ik trouwens elke keer enorm van kan genieten, is het systeem bij het bloedprikken. Eerst moet je een nummertje uit een apparaat halen, en daarbij heb je vier keuzen; de vierde keuze is hematologie. De andere drie zijn voor minder enge ziekten, dus elke keer weer zie ik de mensen die voor mij een nummertje hebben gekozen kwaad mijn richting uit kijken, omdat ik toch eerder aan de beurt ben :) Hun vuile blikken zijn onbetaalbaar. 't Is dat ik zo weinig bloedplaatjes en zo'n grote afkeer van naalden in mijn arm heb, anders kon ik er wel een hele dag doorbrengen!

1 opmerking:

Anoniem zei

Hey Fred,

we zagen nog geen enkel berichtje op je column 'boek als bezwering' en dacht we moeten wat schrijven.
maar weten niet precies wat, dus geven we je vanuit N'dijk een hele dikke knuffel!

Liefs,
Mark en Annella